Opleiding: Marketing-D

Er bestaan veel mogelijkheden om het vak marketing te leren. Toch mist er nog wel wat. Marketing wordt niet zelden beperkt tot marketingcommunicatie of zelfs reclame dat voor een beperkte kijk zorgt. In veel marketingopleidingen komen bepaalde essentiële marketingonderdelen niet of nauwelijks aan de orde. Bovendien ontwikkelt het vak zich in een razend tempo. Wij hebben de diepe overtuiging dat marketing veel meer impact kan hebben en in de toekomst een spil kan zijn binnen organisaties, juist in een wereld waarin technologie de marketeer helpt (maar ook bedreigt). De kerncompetenties van de marketeer zijn cruciaal voor het duurzaam floreren van organisaties, in de volle breedte van organisaties. Met meer impact voor mensen, voor organisaties en voor de maatschappij als geheel. Niet iedere professional heeft het geluk om marketing op een hoog niveau in de praktijk te leren. 

Marketing-D is de meest complete marketingopleiding in Nederland. Zeg maar op MBA-niveau met een bedrijfskundige insteek. Vanuit de brand management en marketingprincipes zoals die worden toegepast bij de beste marketingbedrijven, maar dan doorontwikkeld naar nu. Alle belangrijke marketingonderwerpen komen aan bod met in totaal meer dan 25 topsprekers die op hoog niveau in de praktijk opereren. Deze opleiding is aanvullend aan NIMA-B en NIMA-C en heet daarom Marketing-D. Strategisch, inspirerend, compleet en praktijkgericht.

De opleiding is verdeeld in 3 modules: D1, D2 en D3. De reis begint bij D1, een tweedaagse Masterclass Executive Marketing. D2 en D3 zijn beide vierdaagse opleidingen. Alle modules zijn los te volgen. Als je alle 3 de modules gevolgd hebt binnen twee jaar, dan mag je desgewenst meedoen aan het examen Marketing-D.

2+4+4 dagen | Start D2 25 maart | Start D3 13 mei 2024 | NIMA geaccrediteerd 30 PE-punten - examen Marketing-D
€6.695 opleidingsprijs
Locatie: DoubleTree by Hilton Royal Parc Soestduinen
€ 5.950 voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Marc van Eck RM
Guy van Liemt RM

Ontwikkeld en begeleid door:

Marc van Eck RM, Guy van Liemt RM

Programma

De opleiding Marketing-D bestaat uit drie blokken: D1, D2 en D3. Deze zijn los te volgen en te boeken. Als geheel vormen ze de opleiding Marketing-D. Als je binnen twee jaar alle drie de blokken hebt gevolgd, mag je aan het einde meedoen aan het examen Marketing-D dat bij goed gevolg het diploma Marketing-D oplevert. D1 is de tweedaagse Masterclass Executive Marketing, D2 bestaat uit het blok van 4 dagen Marketing zoals marketing bedoeld is en D3 is het blok van eveneens 4 dagen Marketing in de moderne wereld. 

D1: Masterclass Executive Marketing

Dag 1: CMO Dag
Op de eerste dag van deze tweedaagse Masterclass geven verschillende CMO’s hun kijk op marketing. De stand van het vak, de rol van leiderschap en ethiek, hun perspectief op de noodzakelijke of gewenste ontwikkeling van het vak, van de rol van de marketeer en van de rol van de CMO of marketingdirecteur binnen en buiten de organisatie om meer impact te hebben.

Voorbeelden van de Gastsprekers op deze dag zijn een selectie van:

  • Brenda Smith (Director Marketing & Customer Experience AS Watson/Kruidvat & Trekpleister)
  • Johan van der Zande (Senior VP Marketing & Communicatie Ahold)
  • Patrick Kuijsters RM (Director Brand, Marketing Corporate Communications ABN Amro)
  • Tisha van Lammeren (Chief Commercial Officer Oidido)
  • Frenkel Denie RM (Marketingdirecteur ANWB)
  • Mariëlle Krouwel (CMO NN Group)

Dag 2: CEO dag
Op de tweede dag van de Masterclass is het de beurt aan de CEO’s, die een marketingachtergrond hebben en de algehele leiding van hun organisatie hebben. Hoe kijken zij aan tegen marketing, de rol en de ontwikkeling van het vak en de marketeer, en welke rol marketing binnen de organisatie zou kunnen vervullen, waar liggen de kansen, wat is de potentie? En wat is er anders aan deze rol dan als je alleen de marketingverantwoordelijkheid draagt? 

Voorbeelden van de Gastsprekers op deze dag zijn een selectie van:

  • Saskia Egas Reparaz (CEO HEMA)
  • Michiel Muller (serial entrepreneur, o.a. van Tango, Route Mobiel en Picnic)
  • Joris Beckers (oprichter en CEO Picnic)
  • Raymond Cloosterman (oprichter & CEO Rituals)
  • Pieter Zwart (oprichter & eindbaas Coolblue)
  • Peer Swinkels (CEO Swinkels Family Brewers)
  • Nicole Freid RM (CEO Hak)
  • Joris Aperghis (CEO WE Fashion)
  • Walter Petri (oprichter & directeur Quooker)
  • Leendert den Hollander (Vice-President & General Manager Northern Europe Coca-Cola Europacific Partners)
  • Jacqueline Post RM (CEO Maandag)
  • Eric Kramer (country manager WPP Nederland)
  • Jan Willem Koch (Managing Director Hallmark Continental Europe)
  • Alfred Levi (commissaris/toezichthouder bij o.a. Holland Casino, Hoogvliet, Ster en Plan
    International Nederland)

D2: Marketing zoals marketing bedoeld is

Dag 1
Ochtend
Marketingstrategie
"Marketing needs to recognize its role in generating value for all organizations."

  • Marketingessentie. De essentie van marketing en van de marketingmanager, de
    scope en de grondbeginselen.
  • Marketingdoelstelling & -strategie
  • Marktoriëntatie. De verschillende rollen van marketing en marktbewerking in de organisatie. Klantgerichtheid, bedrijfs-/organisatiecultuur en de gebruikerservaring.
  • Marketingeffectiviteit. Return on marketing investment (ROMI) in relatie tot de organisatiedoelstellingen.

Middag
Het merk - building brand equity
"Building brand equity will generate stakeholder value"

  • Brand Equity: merkidentiteit, merkpositionering en andere assets die van waarde zijn voor stakeholders en waarde voor de organisatie genereren.
  • Hoe ontwikkel en evalueer je grote creatieve concepten en uitingen? De 6 fasen van een effectief creatief ontwikkelingsproces. Go BIG or go home......

Dag 2
Ochtend
Prijsstrategieën en optimaliseren van marge
“Price is what you pay, value is what you get"

  • Prijsstrategieën incl. long tail, freemium enz.
  • Maximaliseren van marge & opbrengsten (in de mix)

Middag
Maximaliseren van beschikbaarheid (distributie & kanalen)
"Maximising availability is the best growth strategy with the lowest risk of all."

  • Maximaliseren van beschikbaarheid (channels) via retail en wederverkopers, richten/ontwikkelen van nieuwe afnemersgroepen en kanalen.
  • Direct to customer-strategieën en het samenspel met retail.
  • Groeien via platformen.
  • Winnen in de 3 Moments of Truth

Dag 3
Ochtend
Geïntegreerde marketingcommunicatie
"Building brands AND building business"

  • Marketingcommunicatiedoelstellingen & -strategieën. Strategie = kiezen uit 11 mogelijke doelen en in de 3 elementen van marketingcommunicatiestrategieën.
  • Marketingcommunicatiemix & het Planningsmodel. Return on Marketing Communications Investment (ROMCI). Marketingcommunicatievormen en -dragers, conversaties, paid/owned/earned, contentmarketing, storytelling etc.
  • Geïntegreerde mediaplanning met media learnings/insights van onder meer Les Binet.
  • Evalueren van creatieve concepten m.b.v. Artificial Intelligence (AI)-technieken.

Middag
Product- en Innovatiestrategie
"Make the product and services so great, people can't help but to talk about it"

  • Productproposities en –strategie inclusief services en assortimentsbeleid.
  • Creëren & managen van innovaties (innovatie journey) inclusief merkstretching. Innovatie als levensader voor organisaties.
  • Verpakking & design: hoe zien de doelgroepen het product? Wat bleek te werken en wat niet?

Dag 4
Ochtend
Groeien door maximaliseren van trial & loyalty
“Always work with the end in mind.” 

  • Hoe nieuwe gebruikers te winnen via quality trial & penetratie (inclusief de inzichten
    van Byron Sharpe).
  • Hoe loyale gebruikers te creëren en trouw/loyaliteit te creëren via consumptie & frequentiestrategieën.
  • Overzicht van alle mogelijke marketing growth drivers voor een organisatie.

Middag
Marketingvaardigheden, management & leiderschap, denken & communiceren
“Profit is the applause you get for taking care of your customers and creating a motivating environment for your people.”

  • 21st century marketingvaardigheden, gericht op vaardigheden, management en denken/schrijven.
  • Marketing management & leiderschap / leid marketing de toekomst in. Het managen/leiden van initiatieven, processen, mensen & teams, externe partijen & partners.
  • Effectief zakelijk schrijven = Denken + Strategisch Marketingplan volgens de OGSM-
    principes en format (Marketingplan op één A4).

D3: Marketing in de moderne wereld

Dag 1
Ochtend
Internal branding & internal alignment 

Middag
De rol van de marketeer in shaping the culture & moving the organization

Dag 2
Ochtend
Purpose & Values

Middag
Ethiek

Dag 3
Ochtend
Digital transformation on marketing

Middag
Media in de wereld van vandaag en morgen
“Het juiste doen als niemand kijkt.”

Dag 4
Ochtend
Sponsoring & Maatschappelijke branding

Middag
Zuurstof & Veranderkracht

Dag 5 & 6
Live case (optioneel)
"Tweedaagse live case om het geleerde in de praktijk te brengen"

Een opdrachtgever brieft in de ochtend van de eerste dag met een case: een echte marketinguitdaging. Hier ga je in kleine groepjes en onder begeleiding mee aan de slag. In de middag van de tweede dag presenteer je als groep je oplossing aan de opdrachtgever, die vervolgens feedback geeft.