Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst

Wil jij dat jouw merk een richtinggevend kompas in je organisatie wordt? Verdiep en verbreed je kennis, met de strategische opleiding “Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst”.

In deze 8-daagse opleiding leer je van de theorieën van grote merkdenkers, de kennis en ervaringen van topsprekers uit de wetenschap en de praktijk, van succesvolle cases én van de ervaringen van jouw medestudenten. Elke opleidingsdag wordt een nieuw thema behandeld, waarbij we je inspireren vanuit verschillende perspectieven. Je ontwikkelt je als professional met een eigen visie op en hoe het merk bij kan dragen aan het succes van jouw organisatie. 

8 dagen + 1 intervisie dag | NIMA geaccrediteerd 25 PE-punten - Certificaat Merkleider
€ 5.990*
Buitenplaats Doornburgh
* Deze prijs is voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA, prijs zonder 15% korting is € 7.045
Mary Hoogerbrugge Onno Maathuis

Ontwikkeld en begeleid door:

Mary Hoogerbrugge, Onno Maathuis

Programma


Dag 1

Introductie van merkleiderschap

"Leidende denkers over merken"

Kennismaking met merktheorieën en merkdenkers. 

  • Introductie van de opleiding en kennismaking.
  • Basistheorieën van merkdenken.
  • Het merk in het geheugen.


Dag 2

Positioneren voor de toekomst

"Ontwikkelingen van een leidend merk"

De kernprincipes: leiderschap, framing, (her)categorisatie, groei.

  • Van associaties naar een richtinggevend gedachtegoed.
  • Theorieën over hoe merken groeien.
  • Tools om positioneringsmogelijkheden te indentificeren.


Dag 3

Merkidentiteit en betekenis

"De organisatie als betekenisvol merk"

Corporate branding en een betekenisvol organisatiemerk bouwen. 

  • Corporate branding: het positioneren van de organisatie, reputatie.
  • Betekenisvolle merken: betekenisgeving vanuit purpose, maatschappelijke impact.
  • Merkoriëntatie en cultuur: lessen uit de wetenschap.
  • Merkverhalen om te verbinden in de organisatie en het employer brand.


Dag 4

Merkportfoliobeleid

"Een effectieve en efficiënte merkportfolio"

Modellen en drivers voor een passend portfoliobeleid.

  • Basismodellen, drivers van portfoliostrategie, analyse vanuit verschillende perspectieven.
  • Leren van de praktijk, met o.a. de ABN Amro case.
  • Aan de slag met een Harvard Business Case, interactieve opzet.


Dag 5

Merkonderzoek als bron

"Kijkje in het brein van de consument"

Een toer langs verschillende methoden en modellen.

  • Maatschappelijke ontwikkelingen en trends.
  • Doelgroepsegmentatie: manieren om de markt in te delen.
  • Data en consumenteninzichten als bron van haakjes voor positioneren.
  • Inzichten in relatie tot gedragsbeïnvloeding: wat zijn de principes?


Dag 6

Merkontwikkeling en merkmanagement

"Het managen van het merk intern en extern"

Het activeren van het merk met producten en communicatie.

  • Hoe productontwikkeling, customer experience en communicatie-ontwikkeling bijdragen aan het merk.
  • Campagne-ontwikkeling vanuit het merk.
  • Propositie- en productontwikkeling: Van Why naar What, van Promise naar Product en van Inspiratie naar Innovatie.

Je merkbelofte waarmaken met aansprekende proposities en een onderscheidende customer experience!


Dag 7

Merkbouwen met communicatie

"Vanuit doelstellingen een merk bouwen"

Effectiviteit en werking van communicatie. 

  • Van doelstellingen naar strategieën, acties en measures (OGSM).
  • Hoe kun je het beste investeren in je merk? Korte versus lange termijn effecten, bewuste en onbewuste responsen en gedragseffecten.
  • Praktijkinzichten aan de hand van Effie-cases.


Dag 8

Merken van vandaag en morgen

"Merkbouwen in het digitale tijdperk"

Succesvol zijn in het digitale tijdperk.

  • Merkontwikkeling in de context van digitalisering.
  • Interactiviteit en het creëren van merkervaringen in een off- en online omgeving.
  • Afronding van de leergang.