Masterclass: Brand Portfolio & Extensions

Wanneer introduceer je nieuwe producten onder een bestaand merk en wanneer ontwikkel je een nieuw merk? Waarom zet je corporate merk endorsement in? Is onze merkportfolio te groot? Wat betekent een aanpassing van de strategie of organisatie voor mijn merkportfolio? En wat is de relatie tussen cultuur en merkportfolio?

In de 2-daagse Masterclass Brandportfolio & Extensions leer je de onderliggende theorie (o.a. categorisatie en brand extension theory) en delen we inzichten uit talrijke nationale en internationale cases. We besteden aandacht aan de modellen, de toepassingen in de praktijk, de inzet van onderzoek én aan het proces in de organisatie.

Lees hier onze SWOCC kennisbank artikelen:
Waarom een marketinggerichte merkportfolio niet altijd een goed idee is
Richt je merkportfolio in op basis van associatiestructuren

2 dagen | 2024
€1.750 opleidingsprijs
Locatie: DoubleTree by Hilton Royal Parc Soestduinen
€ 1.485 voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Onno Maathuis
Mary Hoogerbrugge

Ontwikkeld en begeleid door:

Onno Maathuis, Mary Hoogerbrugge
Opleiding Programmaleiding Details Programma Inschrijven
Ik heb een vraag
Download PDF

Opleiding

Voldoet de Masterclass aan jouw behoeften?

Jij bent verantwoordelijk voor een merk en/of de merkportfolio van een organisatie of je adviseert op dit niveau. De uitdaging is om te zorgen dat het merk of de merkportfolio toekomstbestendig is en past bij de strategische uitdagingen van de organisatie.

Jij wilt jouw eigen onderbouwde visie vormen, hierover kunnen sparren met het bestuur, en de organisatie meenemen in de merkontwikkeling.

  • Welke theorieën en tools kun je inzetten om het merk/ de merkportfolio te analyseren?
  • Hoe richt je een merkenportfolio in zodat die aansluit bij de organisatie én de markt?
  • Hoe zorg je dat een merk of merkportfolio richtinggevend is voor productontwikkeling, dienstverlening en communicatie?

Wat levert het jou op?

In de Masterclass Brandportfolio & Extensions leer je de theorie & de praktische tools om een merkportfolio slimmer in te richten en strategische keuzes te maken rondom innovatie, design en communicatie.

Voor wie?

Deze Masterclass is bedoeld voor:
Merk-, marketing- en communicatieprofessionals van commerciële en publieke organisaties die te maken hebben met fundamentele en praktische vragen rondom de inrichting van de merkportfolio. En merkadviseurs en -strategen die voor zichzelf of bij een bureau werken en hun strategische kennis op dit terrein willen vergroten.

Wie verzorgen de Masterclass?

Masterclass Brand Portfolio & Extensions wordt verzorgd door Onno Maathuis en Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders). Onno is gepromoveerd op een onderzoek naar merkportfolio-management. Samen met Mary heeft hij de afgelopen jaren veel organisaties geholpen bij het inrichten van hun merkportfolio en het nemen van beslissingen over merken bij fusies, productintroducties en (her-)positionering. Zie ook www.depositioneerders.nl.

Onno & Mary presenteren theoretische inzichten, praktische modellen en veel praktijkervaringen en -cases. Hans Middelhoek (USP Company) geeft verdieping op het onderwerp ‘brand extensions en innovatie’, Remko Herremans (ABN AMRO) presenteert ervaringen en inzichten uit de praktijk van portfoliomanagement.

Bij inhoudelijke vragen over deze masterclass, mail Onno op onno@irisacademy.nl.

Bekijk het volledige opleidingsprogramma

Programmaleiding

Mary Hoogerbrugge

Mary Hoogerbrugge

Merkspecialist en medeoprichter van De Positioneerders 

Meer over Mary Hoogerbrugge
Onno Maathuis

Onno Maathuis

Merkspecialist en medeoprichter van De Positioneerders

Meer over Onno Maathuis

Gastdocenten

Details

Data en locatie

Dag 1 Wo 10 april:  09.00 - 21:00 (inclusief diner) 
Dat 2 Do 11 april:  09.00 - 17:00 


Locatie
DoubleTree by Hilton Royal Parc Soestduinen
Van Weerden Poelmanweg 4-6
3769 MN Soestduinen

Overnachtingmogelijkheden
Voor deze Masterclass hebben wij een locatie met overnachtingsmogelijkheden uitgezocht. Bij beschikbaarheid, kunnen deelnemers een hotelkamer boeken via reservations.soestduinen@hilton.com. Mocht je daar vragen over hebben, neem dan contact op met Claire via claire@irisacademy.nl of bel 06-82006162.

Kosten

€ 1.750* opleidingsprijs
€ 1.485* voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA.

*Alle hier genoemde bedragen zijn exclusief 21% BTW.

Inclusief / Exclusief

De Masterclass is inclusief literatuur, catering op de beide dagen en een diner op de eerste dag. Overnachting en ontbijt zijn niet inbegrepen. Wel is er voor deelnemers de mogelijkheid zelf overnachtingen te boeken bij het Hilton Soestduinen via reservations.soestduinen@hilton.com. Mocht je daar vragen over hebben, neem dan contact op met Claire via claire@irisacademy.nl of bel 06-82006162.

Tijdsinvestering

De opleiding bestaat uit 2 opeenvolgende dagen, inclusief diner en avondprogramma op de eerste dag. Als cursist krijg je van tevoren een aantal artikelen en leessuggesties toegestuurd, inclusief een case (beperkte voorbereidingstijd nodig). 

Het programma bestaat uit verschillende onderwerpen: 

Dag 1 (wo 10 april)

  • Theorie & toepassing merkportfolio & brand extensions
  • Merk en innovatie: van merkbelofte naar bewijs
  • Portfolio-management in de praktijk

Met overnachtingsmogelijkheid op de locatie.

Dag 2 (do 11 april)

  • Praktische toepassingen inrichting merkportfolio a.d.h.v. het MerkPortfolioModel
  • Interactieve case: analyse hotelportfolio
  • Verdieping specifieke vragen deelnemers & aan de slag met je eigen portfoliovragen.

Overnachtingsmogelijkheden

Voor deze masterclass hebben wij een locatie met overnachtingsmogelijkheden uitgezocht. Bij beschikbaarheid, kunnen deelnemers een hotelkamer boeken via reservations.soestduinen@hilton.com. Mocht je daar vragen over hebben, neem dan contact op met Claire via claire@irisacademy.nl of bel 06-82006162.

Literatuur

De Masterclass "Brand Portfolio & Extensions" is inclusief  literatuur. Hieronder vallen de

  • 10 beste wetenschappelijke artikelen van de laatste 5 jaar op gebied portfolio en extensions
  • Boeken e.a. leessuggesties

Kwaliteitsborging

Deelnemers

Er doen maximaal 16 deelnemers aan deze opleiding mee, zodat we ruim aandacht kunnen besteden aan de vragen en cases van elke specifieke deelnemer. Elke opleidingsdag wordt door de deelnemer geëvalueerd en beoordeeld. 

Deze cursus staat onder leiding van dr Onno Maathuis, die gepromoveerd is op een proefschrift over Corporate Branding & Portfoliomanagement, redacteur is van Corporate Reputation Review en SWOCC selectie, en ruim 20 jaar praktijkervaring heeft in het inrichting en ontwikkelen van merkportfolios voor diverse publieke en private organisaties in verschillende consumenten- en zakelijke markten.

Iris partners

De programmaleiding van alle Iris-opleidingen is in handen van twee Iris-partners. 

Alle Iris-partners zijn geselecteerd op kwaliteit en niveau van functioneren in het vakgebied, praktijkervaring én didactische ervaring. Alle partners hebben een passie voor opleiden en zijn (naast Iris Academy) nog steeds op hoog niveau actief in het vakgebied. Hierdoor blijven zij zich ontwikkelen én kunnen zij blijvend hun praktijkervaringen en nieuwe inzichten inbrengen. 

Iris Academy concentreert zich op een beperkt aantal, hoogwaardige opleidingen die de standaard moeten zetten binnen dat deel van het vakgebied. En we leggen de lat hoog! We streven ernaar dat onze opleidingen gemiddeld met tenminste een 8,5 worden beoordeeld, met een NPS van tenminste +30 worden beloond en dat tenminste 85% van alle examenkandidaten in één keer slaagt.

Overnachting

Voor de Masterclass hebben wij een locatie met overnachtingsmogelijkheden uitgezocht. Bij beschikbaarheid, kunnen deelnemers een hotelkamer boeken via reservations.soestduinen@hilton.com. Mocht je daar vragen over hebben, neem dan contact op met Claire via claire@irisacademy.nl of bel 06-82006162.

Ik heb een vraag

Suggesties: Hoe kan ik mijn plekje reserveren, terwijl ik wacht op goedkeuring van mijn werkgever? / Hoe kan ik me opgeven voor een latere opleiding? / Wie kan ik het beste laten deelnemen?

Wees er snel bij, vol=vol

Meld je vandaag nog aan en verzeker jezelf van een plek. 

Meld je hier gratis aan