‘Ik ben mn MOJO kwijt….’

Rachelle van der Linden

Auteur:

Rachelle van der Linden

Eve Maier Prydwbqezl8 Unsplash
Blog
27 June 2023

‘Ik ben mn MOJO kwijt….’

“Mojo is een ruim begrip, wat zich moeilijk laat definiëren. Je zou het kunnen zien als jouw innerlijke kracht, je zelfverzekerdheid of je 'sparkle'. Letterlijk een combinatie van motivation en joy. Wanneer je gemotiveerd bent en doet wat je leuk vindt, straal je positieve energie uit.” zo staat dat beschreven in WIKIPEDIA.

Maar deze tekst heb ik van een vriend, die, na verder doorvragen zijn spark, zijn kompas kwijt is. En ik denk dat dit een grote uitdaging is niet alleen van mensen, maar van veel organisaties op dit moment. Wat is mijn kompas, mijn kracht, en, zoals wij dat benoemen, welke kleur beken ik?

De kracht van ‘ik’ in de context van ‘wij’

De wereld om ons heen is in continue verandering en niets is meer wat het gaan zijn. De wereld is zo transparant geworden; de klant kan in principe alles zelf bepalen en heeft 100% regie. En die klant en mensen kunnen nu zelf ook verbindingen maken. Het is ook daarom essentieel om steeds beter te weten welke rol je specifiek voor je klanten en partners speelt om daadwerkelijk een meerwaarde te kunnen leveren in dat nieuwe, open ecosysteem. De wereld waarin we ons nu bevinden is is veel meer dan ooit een samenspel tussen verschillende partijen om uiteindelijk aan de waarden te leveren die voldoen aan wat deze tijdsgeest en klanten vragen. Daar waar AI een versnellende rol heeft in zelfs de creatieve context, is het steeds meer van belang om helder onderscheidend vermogen te creëren om vanuit daar zelf te kunnen bedenken hoe en met wie je leuke en mooie dingen doet.

Concreet betekent dit: weet waar jij als organisatie UNIEK in bent (de IK), om vervolgens je creatief te kunnen verbinden in het systeem van samenwerking (de WIJ) om die beleving en meerwaarde te bieden aan klanten en markt.

Kleur bekennen als creatief kompas

Eigenlijk weten heel veel organisaties dat ze niet klaar zijn voor de toekomst, eigenlijk weten heel veel mensen dat ze niet doen wat ze in de kern te doen hebben of waar ze echt blij en gelukkig van worden. Ergens weten mensen en organisaties best wel waar hun trots vandaan komt en waar ze uniek in zijn, maar om dat echt onder woorden te brengen is vaak erg lastig. Kleur bekennen verkent deze richtingen en geeft uiteindelijk een unieke taal en een uniek beeld aan jou als mens en organisatie. Bovendien is het een spiegel en vereenvoudigt het de werkelijkheid naar 4 kernrollen waarmee je de wereld kunt verkennen. Vanuit daar helder zijn in wat dit betekent voor je business model, je proposities, je team en waar je in investeert geeft vanuit een kompas houvast naar de toekomst.

Strategische vernieuwing als continue proces

'Strategie gaat over koers uitzetten, STRATEGISCHE VERNIEUWING gaat over dat je altijd een stap voor bent op de rest'' . Als je dat doet vanuit je MOJO, je kern, jouw kleur. dan zal de toekomst kleurrijk en succesvol zijn.

Over de opleiding Leiderschap van strategische vernieuwing…..

In deze unieke opleiding wordt je geïnspireerd door ervaren sprekers uit de praktijk en werken we samen aan jouw leiderschap van strategische vernieuwing met als tastbaar resultaat een strategische koers en organisatiekompas voor jouw organisatie.

Opleiding Leiderschap van Strategische Vernieuwing

In de opleiding “Leiderschap van Strategische Vernieuwing” bekijken Rachelle van der Linden en Marco Derksen samen met deelnemers en gastsprekers uit de praktijk vanuit verschillende perspectieven naar de huidige ontwikkelingen in de samenleving en hoe daarin te komen tot een strategische koers. Daarbij kijken we naar onszelf als mens, naar onze organisatie en naar de samenleving.

Rachelle en Marco zijn auteurs van het boek “Kleur bekennen” en hebben aan de wieg gestaan van vele vernieuwingen en begeleiden organisaties naar de wereld van morgen.

In deze unieke opleiding wordt je geïnspireerd door ervaren sprekers uit de praktijk en werken we samen aan jouw leiderschap van strategische vernieuwing met als tastbaar resultaat een strategische koers en organisatiekompas voor jouw organisatie.

Ja, ik wil meer weten over deze opleiding