De marketeer als leider van organisatiesucces

Marc van Eck RM

Auteur:

Marc van Eck RM

Scherm­Afbeelding 2023 12 19 Om 11.30.38
Blog
19 December 2023

De marketeer als leider van organisatiesucces.

Je hebt je marktbenadering duidelijk. Maar hoe organiseer je nu de samenwerking tussen medewerkers in jouw team en van andere afdelingen om het gewenste succes te behalen? Ambitie loopt vaak vast op dit punt.

Te vaak richten collega’s zich uitsluitend op processen en KPI's binnen hun eigen vakgebied, zonder dat het organisatiebreed goed optelt tot iets waar je als bedrijf naartoe wilt. Dat leidt tot frustraties en onderling gedoe. Mensen willen namelijk wel succesvol zijn en vinden collega’s op hun pad naar hun succes.

Meestal wordt dit contraproductieve gedrag aangepakt met sessies over afstemming en verbeterde samenwerking. Helaas blijven de effecten hiervan minimaal, wat leidt tot nog meer frustratie.

 

Delegeren leidt tot  meer problemen.

Het leiderschapsteam moet inzien dat het delegeren van interne conflicten op een niveau waarop mensen ze niet kunnen oplossen, alleen maar problemen veroorzaakt.

De marketeer, als vertegenwoordiger van het klantperspectief, moet dan de leiding nemen om samen met het management de rijen te sluiten. Dit gebeurt door het stellen van klantgerichte doelen die de gehele organisatie in staat stellen om te winnen in de markt, en door gezamenlijk overeenstemming te bereiken over de subdoelen die door de hele organisatie moeten worden nagestreefd.

Als je gezamenlijk, top-down doelen stelt en in handen legt van teams met mensen uit verschillende afdelingen, bereik je je doelen namelijk wel.

 

Een hiërarchie van doelen

Een goede strategie is een hiërarchie van doelen. Van boven naar beneden maak je het hoofddoel kleiner tot heel haalbare subdoelen die een antwoord zijn op actuele marktkansen en -bedreigingen richting het hoogste doel.

Voor marketingmanagers en -directieleden die hun rol strategisch willen invullen, hebben we hiervoor een exclusieve tweedaagse workshop ontwikkeld. Je gaat naar huis met een op doelen gericht plan en heb je inzicht in hoe je binnen jouw organisatie de integrale samenwerking met collega's op alle niveaus kunt organiseren.

 

Marc van Eck & Niels F.C. Willems

Masterclass: Een winnend plan met OGSM

Plannen maken we allemaal, maar helaas komen meer plannen niet uit dan wel. Dat kan en moet veel beter. Een goed plan maken is de helft van het succes. Dat plan ook echt realiseren is de andere helft. In deze 2-daagse Masterclass leer je beide aspecten, met praktische theorie zodat je direct en concreet aan de slag kunt gaan. Info en inschrijven? 

Ja, ik wil meer weten over deze masterclass