Opleiding: Merk Leiderschap - Positioneren voor de toekomst

Wil jij dat jouw merk een richtinggevend kompas wordt richting klanten en in je organisatie? Verdiep en verbreed je kennis met de strategische opleiding Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst.

In deze 8-daagse opleiding leer je van de theorieën van grote merkdenkers, de kennis en ervaringen van 17 topsprekers uit de wetenschap en de praktijk, van succesvolle cases én van de ervaringen van jouw medestudenten. Elke opleidingsdag wordt een nieuw thema behandeld, waarbij we je inspireren vanuit verschillende perspectieven. Je ontwikkelt je als professional met een eigen visie op en hoe het merk bij kan dragen aan het succes van jouw organisatie.

8 dagen | 12+13 sept, 10+11 okt, 14+15 nov, 12+13 dec ’24 | intervisie dag 31 jan ’25 | NIMA geaccrediteerd: 25 PE-punten - Certificaat Merk Leiderschap
€7.045 opleidingsprijs
Locatie: DoubleTree by Hilton Royal Parc Soestduinen
€ 5.990 voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Mary Hoogerbrugge
Onno Maathuis

Ontwikkeld en begeleid door:

Mary Hoogerbrugge, Onno Maathuis

Programma

Dag 1

Introductie van merkleiderschap

"Leidende denkers over merken"

Kennismaking met merktheorieën en merkdenkers. 

  • Introductie van de opleiding en kennismaking met elkaar.
  • Basistheorieën van merkdenken.
  • Het merk in het geheugen: associaties, categorisatie, informatieverwerking.

Dag 2

Positioneren voor de toekomst

"Een leidend merk: positionering en merkgroei"

Kernprincipes van positioneren: leiderschap, framing, (her)categorisatie.

  • Van associaties naar een richtinggevend gedachtegoed.
  • Positioneren op organisatie-, merk- en communicatie-niveau.
  • Relevantie, differentiation en distinctiveness.
  • Theorieën over hoe merken groeien: penetratie versus loyaliteit.

Dag 3

Merkidentiteit en betekenis

"De organisatie als merk"

Organization branding en een betekenisvol organisatiemerk bouwen. 

  • Identiteit, identificatie, cultuur, leiderschap, purpose, alignment.
  • Merkoriëntatie en cultuur: lessen uit de praktijk & wetenschap.
  • Merkverhalen om te verbinden in de organisatie en het employer brand.

Dag 4

Merkportfoliobeleid

"Een effectieve merkportfolio"

De ontwikkeling van een passend portfoliobeleid.

  • Basismodellen, de drivers van portfoliostrategie, brand extensions.
  • Leren van de praktijk: de ABN AMRO case.
  • Hotel portfolio Case - Harvard Business Review – interactieve opzet.

Dag 5

Onderzoek en innovatie

"Op zoek naar het sturende inzicht"

Bronnen voor positioneren: inside-out en outside-in analyse.

  • Data en consumenteninzichten als bron van haakjes voor positioneren.
  • Verschillende onderzoeksmethoden en modellen.
  • De merkbelofte waarmaken met proposities en customer experience.

Dag 6

Merkontwikkeling en merkmanagement

"Het managen van het merk intern en extern"

Merkbouwen als samenhangend geheel.

  • De merkbelofte waarmaken: product, customer experience, communicatie.
  • Communicatie-ontwikkeling vanuit het merk.
  • Leren van de praktijk: Zeeman-case.

Dag 7

Merkbouwen met communicatie

"Werkingsmodellen als basis voor een leerproces"

Werking en effectiviteit van communicatie. 

  • Leren van een winnende Effie-case – het bureauperspectief
  • Inzichten in werking en effectiviteit op basis van de Effie-database.
  • Van merkbelofte naar campagne.

Dag 8

Merken van vandaag en morgen

"Merkbouwen in een digitale tijd"

Een sterk digitaal merk.

  • Merkontwikkeling in de context van digitalisering.
  • Interactiviteit en het creëren van merkervaringen in een off- en online omgeving.
  • Afronding van de leergang.