Als zelfs Koffiedik kijken niet meer werkt!

Gert Koot

Auteur:

Gert Koot

Nostradamus
Blog
12 December 2023

Als zelfs Koffiedik kijken niet meer werkt!

Zo aan het eind van het jaar is er altijd dat moment van reflectie. Wellicht ben je nog druk bezig met de vraag hoe je in de resterende dagen je bordje schoon gaat maken terwijl je ook alles nog moet regelen voor de Kerstdagen. Maar je weet dat er ergens een moment komt waarop je kunt terugkijken naar de impact van 2023 voor het vakgebied van marketing en communicatie. Ik ben benieuwd naar jouw persoonlijke Top 3. Komt deze Top 3 je bekend voor omdat je deze topics in het begin van 2023 al zag aankomen? Dat dit de smaakmakers zouden worden van dit jaar, of is het zo dat deze kennis gedurende 2023 is ontstaan en gegroeid? En wellicht een beetje ontstond als een verrassing?

Jaarlijks organiseren Adformatie, de bvA, DDMA en de VIA ‘Koffiedik kijken’. Ik heb de voorspellingen van 2023 erop nageslagen en van de 16 koffiedikke voorspellingen zijn er maar 2 die een winst hadden opgeleverd als je daarvoor bij de bookmakers een bedrag had ingelegd. De ‘dikke’ winnaars: Tweedehands wordt mainstream en Vermainstreaming AI. Veel voorspellingen zoals: ‘Het gaat om echt’ (Be Real), ‘TikTok verdwijnt’, en ‘Bye bye narcistische founders en ceo’s’ hebben het niet helemaal of helemaal niet gehaald.

NPO?

Natuurlijk ligt aan de basis van het Koffiedik spektakel geen empirisch onderzoek. Het is een mooi haakje voor een gezellig feestje. Maar toch legt het wel iets bloot. Het geeft aan dat het bijna onmogelijk is om te voorspellen waar je als marketeer rekening mee moet gaan houden. Er was natuurlijk een vrij grote kans dat onze fietsende appel-eter het jaar niet vol zou maken. Maar dat de verkiezingen in 2023 ervoor hebben gezorgd dat niet 5% maar een ongekende 30% van de stemmers van partij zouden veranderen, had niemand kunnen bedenken. Dat de partij die nu de meeste zetels in de kamer heeft een voorstander is van het opheffen van de NPO (terwijl de gemiddelde leeftijd van de tv-kijker 60 jaar is en de vijftigplussers goed zijn voor 81 zetels) lag ook niet in de lijn van de verwachting. Overigens zijn ze inmiddels bij de NPO zelf ook lekker bezig om een flinke bijdrage te leveren aan een knetterend einde.

AI?

Maar terug naar de winnaars. Dat jouw eigen ‘vinted’ winkel een de nieuwe marktplaats is geworden kan ik alleen maar van harte toejuichen. Die voorspelling was niet alleen goed maar ook heel goed voor de minder-en-minder consumptiemaatschappij. Ook de ‘vermainstreaming van AI’ was een schot in de roos. En als we eerlijk zijn was dit een voorspelling waarvan je kon vermoeden dat het eigenlijk geen voorspelling was maar meer een zekerheidje. Een Douwe Egberts koffiedikje. Want als we echt kijken naar de ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence, of misschien nog beter de Artificial General Intelligence, dan zaten we er allemaal toch wel naast. Ik hoorde Tim Ferriss, te gast in het Amsterdam Business Forum, ons en het vakgebied nog waarschuwen dat we de ontwikkeling onderschatten. ChatGPT 4 Pro, Google’s Gemini, Q* (uit te spreken als Q star), Stable Diffusion Turbo en al die andere modellen zorgen voor een echte revolutie. Een revolutie waar geen koffiedik tegenop kan.

Alle trendrapporten!

Alle zichzelf respecterende bureaus, consultancies en trendwatchers hebben hun voorspellingen voor 2024 inmiddels op papier gezet. Gelukkig is er Iemand zo aardig geweest om ze allemaal in een Google Drive te zetten. Via deze link kan je ze bekijken of downloaden. Maar dan nog? Wat moet je nu doen? Welke effecten gaat dit hebben op jouw merk, organisatie, (marketing)communicatie, contentstrategie, reputatie en leiderschap? Steven van Belleghem spreekt al van ‘Personalization at scale’ en Rex Woodbury ziet een ontwikkeling van ‘ads specifically for you’. Is er straks nog sprake van media als distributiekanaal voor advertenties? Wie het weet mag het zeggen. Een ding is echter wel duidelijk, wakker blijven is een voorwaarde voor continuïteit. Alleen koffie is waarschijnlijk niet voldoende.

Masterclass Vernieuwende Perspectieven

Bij de Iris Academy hebben we inmiddels een mooi pallet van opleidingen en masterclasses klaar staan om je daarbij te ondersteunen. Om jouw eigen-wijsheid te ontwikkelen. In een omgeving waar je samen met vakgenoten de ruimte krijgt om vanuit een breder perspectief te leren kijken. En om het nog makkelijker te maken is er op donderdag 21 en vrijdag 22 maart een hele bijzondere masterclass met alle Iris-partners. De 10 Iris-partners hebben allemaal hun eigen ervaring, specialisme en perspectief. Omdat de verschillende specialismen en deelgebieden steeds meer met elkaar te maken krijgen en verweven raken, hebben we deze perspectieven gebundeld. De Iris Masterclass Vernieuwende Perspectieven dompelt je twee dagen onder met eigen-wijze en vernieuwende perspectieven. Perpectieven vanuit diverse invalshoeken en vakgebieden: Marketing, Merken, Media, Creatie, Communicatie, Reputatie & Ethiek, Retail, Leiderschap, Management, Groei, Technologie en Transformatie. Het aantal plaatsen is beperkt dus een snelle actie is aan te raden. Oh ja, en er is voldoende koffie!

Masterclass Vernieuwende Perspectieven

In de waan van alle dag is vaak weinig tijd voor reflectie. Om zo nu en dan boven de materie uit te stijgen en vanuit een breder perspectief te kijken en ruimte te creëren voor inspiratie. En dat is nou precies wat we met deze tweedaagse beogen: jezelf en je eigen-wijsheid voeden om met elkaar het vak en organisaties verder te helpen. Verbinding te maken met mensen door inhoud en vorm, door kennis en ervaring te delen en elkaar te voeden en eigen-wijzer te maken. Het aantal plaatsen is beperkt dus wees er snel bij! Alle informatie vind je hier