Opleiding: Marketingcommunicatie in 14 stappen

Wat moet de marketingcommunicatieprofessional en communicatieadviseur van nu weten om een ​​echte professional of adviseur te kunnen zijn? "Marketingcommunicatie in 14 stappen" is dé praktijkgerichte marketing vakopleiding met alle belangrijke marketingcommunicatie-onderwerpen, die met elkaar het fundament en het strategisch marketingcommunicatieplan vormen voor de echte marketingcommunicatieprofessional. 

Deze opleiding wordt gegeven door de auteurs van het bekroonde en veelgebruikte boek  Marketingcommunicatie in 14 stappen: Guy van Liemt en Gert Koot . Zij hebben ervaring in het ontwikkelen en verzorgen van marketing- en communicatieopleidingen. Daarnaast adviseren zij nog diverse organisaties in hun merk-, marketing- en communicatiebeleid. 

6,5 dag + 2 dagen live case | NIMA geaccrediteerd 25 PE-punten - Diploma Marketingcommunicatie-B
€5.875 opleidingsprijs
Hilton Soestduinen
€ 4.995 voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Guy van Liemt RM
Gert Koot

Ontwikkeld en begeleid door:

Guy van Liemt RM, Gert Koot

Programma

Dag 1

De organisatie en marketing als context voor marketingcommunicatie

  • De organisatie en de organisatie-identiteit als relevante context: organisatievisie, missie, waarden, doelen en strategieën.
  • Marketinganalyse: het fundament inclusief trends & ontwikkelingen: wat is er aan de hand?

Dag 2

Van marketing naar merkidentiteit & positionering

  • Marketingdoelstelling & -strategie.
  • Marketingdoelgroepen & behoeften; segmentatie & targeting.
  • Positionering & merkidentiteit inclusief de meervoudige merkidentiteit (Hamburgermodel).

Dag 3

Marketingcommunicatiedoelgroepen, de barrière & insights

  • De verschillende marketingcommunicatiedoelgroepen (strategie = kiezen).
  • De marketingbarrière als het centrale marketingcommunicatievraagstuk.
  • Consumer en customer (human) insights als haakjes om de barrière op te lossen.

Dag 4

Marketingcommunicatiedoelstellingen & marketingcommunicatiestrategie

  • De diverse marketingcommunicatiebudgetteringsmethoden.
  • Kiezen van de marketingcommunicatiedoelstellingen.
  • Marketingcommunicatiestrategie, waaronder de keuze voor de propositie en de marketingcommunicatievormen om de marketingcommunicatiedoelstelling te realiseren.

Dag 5

De vertaalslag naar creatie

  • De 6 fasen van het creatieve ontwikkelingsproces.
  • Beoordelen van creatieve concepten en uitingen in de praktijk.
  • Aan de slag! Zelf aan de slag met casestudies.

Dag 6

Naar uitvoering van het marketingcommunicatieplan

  • De marketingcommunicatiemiddelenmix als logisch vervolg op de keuzes in de marketingcommunicatiestrategie, met als doel het realiseren van de marketingcommunicatiedoelstellingen 
  • Maken van het marketingcommunicatieplan inclusief de middelenmix, rekening houdend met plaats en tijd van de marketingcommunicatie (juiste boodschap, juiste persoon, juiste plaats, juiste moment), en met de keuzes voor eigendom, betaald en/of verdiend bereiken.
  • Meten van de effectiviteit van marketingcommunicatie: het marketingcommunicatiemiddelen-effectiviteitsmodel.

Dag 7

Wrap-up + examenvoorbereiding (halve dag)

  • De terugkoppeling: en nu weer terug, klopt het nog?
  • Evaluatie: methoden & technieken om de verschillende marketingcommunicatie-elementen van het plan te toetsen.
  • Samenvatting van alle 14 stappen.

Dag 8 & 9

Live case

  • Tweedaagse live case om het geleerde in de praktijk te brengen, met een echte opdrachtgever en een echte marketingcommunicatie-uitdaging. Onder begeleiding gaan de deelnemers in kleine projecten aan de slag met een presentatie, beoordeeld door de opdrachtgever.