Programma
Dag 1
De organisatie en marketing als context voor marketingcommunicatie
- De organisatie en de organisatie-identiteit als relevante context: organisatievisie, missie, waarden, doelen en strategieën.
- Marketinganalyse: het fundament inclusief trends & ontwikkelingen: wat is er aan de hand?
Dag 2
Van marketing naar merkidentiteit & positionering
- Marketingdoelstelling & -strategie.
- Marketingdoelgroepen & behoeften; segmentatie & targeting.
- Positionering & merkidentiteit inclusief de meervoudige merkidentiteit (Hamburgermodel).
Dag 3
Marketingcommunicatiedoelgroepen, de barrière & insights
- De verschillende marketingcommunicatiedoelgroepen (strategie = kiezen).
- De marketingbarrière als het centrale marketingcommunicatievraagstuk.
- Consumer en customer (human) insights als haakjes om de barrière op te lossen.
Dag 4
Marketingcommunicatiedoelstellingen & marketingcommunicatiestrategie
- De diverse marketingcommunicatiebudgetteringsmethoden.
- Kiezen van de marketingcommunicatiedoelstellingen.
- Marketingcommunicatiestrategie, waaronder de keuze voor de propositie en de marketingcommunicatievormen om de marketingcommunicatiedoelstelling te realiseren.
Dag 5
De vertaalslag naar creatie
- De 6 fasen van het creatieve ontwikkelingsproces.
- Beoordelen van creatieve concepten en uitingen in de praktijk.
- Aan de slag! Zelf aan de slag met casestudies.
Dag 6
Naar uitvoering van het marketingcommunicatieplan
- De marketingcommunicatiemiddelenmix als logisch vervolg op de keuzes in de marketingcommunicatiestrategie, met als doel het realiseren van de marketingcommunicatiedoelstellingen
- Maken van het marketingcommunicatieplan inclusief de middelenmix, rekening houdend met plaats en tijd van de marketingcommunicatie (juiste boodschap, juiste persoon, juiste plaats, juiste moment), en met de keuzes voor eigendom, betaald en/of verdiend bereiken.
- Meten van de effectiviteit van marketingcommunicatie: het marketingcommunicatiemiddelen-effectiviteitsmodel.
Dag 7
Wrap-up + examenvoorbereiding (halve dag)
- De terugkoppeling: en nu weer terug, klopt het nog?
- Evaluatie: methoden & technieken om de verschillende marketingcommunicatie-elementen van het plan te toetsen.
- Samenvatting van alle 14 stappen.
Dag 8 & 9
Live case
- Tweedaagse live case om het geleerde in de praktijk te brengen, met een echte opdrachtgever en een echte marketingcommunicatie-uitdaging. Onder begeleiding gaan de deelnemers in kleine projecten aan de slag met een presentatie, beoordeeld door de opdrachtgever.