Marketing-D

Er bestaan veel mogelijkheden om het vak marketing te leren. Toch mist er nog wel wat. Marketing wordt niet zelden beperkt tot marketingcommunicatie of zelfs reclame dat voor een beperkte kijk zorgt. En je kunt alle begrippen, rijtjes en modellen kennen, maar hoe kom je van concrete marketingdoelen via een focus in strategieën tot een compleet en toch compact plan, met alle elementen logisch op elkaar aansluitend? Niet iedere professional heeft het geluk om marketing op een hoog niveau in de praktijk te leren. Daarbij speelt ook een rol van ‘wie’ je het leert en op welk niveau, en is het vak enorm in ontwikkeling.

Marketing-D is de meest complete marketingopleiding in Nederland. Zeg maar op MBA-niveau met een bedrijfskundige insteek. Vanuit de brand management en marketingprincipes zoals die worden toegepast bij de beste marketingbedrijven. Alle belangrijke marketingonderwerpen komen aan bod met meer dan 25 topsprekers. Deze opleiding is aanvullend aan NIMA-B en NIMA-C en heet daarom Marketing-D. Strategisch, inspirerend, compleet en praktijkgericht.

10 dagen (5 blokken van 2 dagen) + 2 dagen live case (optioneel) | NIMA geaccrediteerd 30 PE-punten - examen Marketing Management-D
€ 6.995*
Buitenplaats Doornburgh
*Deze prijs is voor leden van NIMA, bvA, VIA, Logeion en SWOCC, prijs zonder 15% korting is € 8.230,-
Marc van Eck RM Guy van Liemt RM

Ontwikkeld en begeleid door:

Marc van Eck RM, Guy van Liemt RM

Programma


Dag 1

Marketing, marktoriëntatie, gebruikerservaring (UX) en marketingeffectiviteit

"Marketing needs to recognize its role in generating value for all organizations."

  • Marketingessentie. De essentie van marketing en van de marketingmanager, de scope en de grondbeginselen. Marketingdoelstelling & -strategie. 
  • Marktoriëntatie. De verschillende rollen van marketing en marktbewerking in de organisatie. Klantgerichtheid, bedrijfs-/organisatiecultuur en de gebruikerservaring.
  • Marketingeffectiviteit. Return on marketing investment (ROMI) in relatie tot de organisatiedoelstellingen.


Dag 2

Segmentatie op basis van behoeften en targeting

“Superior knowledge of users, markets & competition creates winning propositions."

  • Marketinganalyse & onderzoek: onderzoeksontwerp, methoden & technieken, van info en data naar bevindingen en conclusies.
  • Segmentatie, behoeften & verlangens, marketingdoelgroepen en targeting.
  • Marketing in de Praktijk-1: een marketingmanager, directeur van CMO vertelt vanuit de praktijk.


Dag 3

Driving Brand Equity

"Building brand equity will generate stakeholder value."

  • Brand Equity: merkidentiteit, merkpositionering en andere assets die van waarde zijn voor stakeholders en waarde voor de organisatie genereren.
  • Hoe ontwikkel en evalueer je grote creatieve concepten en uitingen? De 6 fasen van een effectief creatief ontwikkelingsproces. Go BIG or go home......
  • Marketing in de Praktijk-2: een marketingmanager, directeur of CMO vertelt vanuit de praktijk.


Dag 4

Product- en Innovatiestrategie

"Make the product and services so great, people can't help but to talk about it."

  • Productproposities en –strategie inclusief services en assortimentsbeleid.
  • Creëren & managen van innovaties (innovatie journey) inclusief merkstretching. Innovatie als levensader voor organisaties. 
  • Verpakking & design: hoe zien de doelgroepen het product? Wat bleek te werken en wat niet?


Dag 5

Maximaliseren van beschikbaarheid (distributie & kanalen)

"Maximising availability is the best growth strategy with the lowest risk of all."

  • Maximaliseren van beschikbaarheid (channels) via retail en wederverkopers, richten/ontwikkelen van nieuwe afnemersgroepen en kanalen.
  • Direct to customer-strategieën en het samenspel met retail.
  • Groeien via platformen, die sterk in opkomst zijn.


Dag 6

Winnen op de 3 'Moments of Truth': online, bij aankoop & in het gebruik

"The golden rule for every business person: "Put yourself in you customer's place."

  • ZMOT (Zero Moment of Truth): Hoe online te winnen in het 'zero moment of truth'.
  • FMOT (First Moment of Truth): Hoe te winnen op het moment van aankoop. Shopper-marketing.
  • SMOT (Second Moment of Truth): Hoe te winnen in het gebruik / UX / user experience & tevredenheid (NPS). 


Dag 7

Prijsstrategieën en optimaliseren van marge

“Price is what you pay, value is what you get."

  • Prijsstrategieën incl. long tail, freemium enz.
  • Maximaliseren van marge & opbrengsten (in de mix).
  • Marketing in de Praktijk-3: een marketingmanager, directeur van CMO vertelt vanuit de praktijk.


Dag 8

Geïntegreerde marketingcommunicatie

"Building brands AND building business."

  • Marketingcommunicatiedoelstellingen & -strategieën. Strategie = kiezen uit 11 mogelijke doelen en in de 3 elementen van marketingcommunicatiestrategieën.
  • Marketingcommunicatiemix & het Planningsmodel. Return on Marketing Communications Investment (ROMCI). Marketingcommunicatievormen en -dragers, conversaties, paid/owned/earned, contentmarketing, storytelling etc.
  • Geïntegreerde mediaplanning met media learnings/insights van onder meer Les Binet.
  • Evalueren van creatieve concepten m.b.v. Artificial Intelligence (AI)-technieken.


Dag 9

Groeien door maximaliseren van trial & loyalty

“Always work with the end in mind.”

  • Hoe nieuwe gebruikers te winnen via quality trial & penetratie (inclusief de inzichten van Byron Sharpe).
  • Hoe loyale gebruikers te creëren en trouw/loyaliteit te creëren via consumptie & frequentiestrategieën.
  • Overzicht van alle mogelijke marketing growth drivers voor een organisatie.


Dag 10

Marketingvaardigheden, management & leiderschap, denken & communiceren

“Profit is the applause you get for taking care of your customers and creating a motivating environment for your people.”

  • 21st century marketingvaardigheden, gericht op vaardigheden, management en denken/schrijven.
  • Marketing management & leiderschap / leid marketing de toekomst in. Het managen/leiden van initiatieven, processen, mensen & teams, externe partijen & partners. 
  • Effectief zakelijk schrijven = Denken + Strategisch Marketingplan volgens de OGSM-principes en format (Marketingplan op één A4).


Dag 11

Live case

"Tweedaagse live case om het geleerde in de praktijk te brengen"

Een echte opdrachtgever brieft in de ochtend van de eerste dag een case: een echte marketinguitdaging. Hier ga je in kleine groepjes en onder begeleiding mee aan de slag. In de middag van de tweede dag presenteer je als groep je oplossing aan de opdrachtgever, die vervolgens feedback geeft.