Marketing-D

Er bestaan veel mogelijkheden om het vak marketing te leren. Toch mist er nog wel wat. Marketing wordt niet zelden beperkt tot marketingcommunicatie of zelfs reclame dat voor een beperkte kijk zorgt. En je kunt alle begrippen, rijtjes en modellen kennen, maar hoe kom je van concrete marketingdoelen via een focus in strategieën tot een compleet en toch compact plan, met alle elementen logisch op elkaar aansluitend? Niet iedere professional heeft het geluk om marketing op een hoog niveau in de praktijk te leren. Daarbij speelt ook een rol van ‘wie’ je het leert en op welk niveau, en is het vak enorm in ontwikkeling.

Marketing-D is de meest complete marketingopleiding in Nederland. Zeg maar op MBA-niveau met een bedrijfskundige insteek. Vanuit de brand management en marketingprincipes zoals die worden toegepast bij de beste marketingbedrijven. Alle belangrijke marketingonderwerpen komen aan bod met meer dan 25 topsprekers. Deze opleiding is aanvullend aan NIMA-B en NIMA-C en heet daarom Marketing-D. Strategisch, inspirerend, compleet en praktijkgericht.

10 dagen (5 blokken van 2 dagen) + 2 dagen live case (optioneel) | NIMA geaccrediteerd 30 PE-punten - examen Marketing Management-D
€ 6.995*
Buitenplaats Doornburgh
*Deze prijs is voor leden van NIMA, bvA, VIA, Logeion en SWOCC, prijs zonder 15% korting is € 8.230,-
Marc van Eck RM Guy van Liemt RM

Ontwikkeld en begeleid door:

Marc van Eck RM, Guy van Liemt RM
De opleiding Programmaleiding De details Programma
Reserveer mijn plek
Download opleidingsbrochure

De opleiding

Voldoet de opleiding aan jouw behoeften?

Deze opleiding voldoet aan je behoeften als je op zoek bent naar twee dingen. Ten eerste een zeer gedegen en tegelijkertijd brede marketingopleiding die niet een deel van de marketing journey behandelt maar alle belangrijke onderwerpen en aspecten die je nodig hebt om een marketingprofessional op topniveau te zijn. Voor jezelf maar ook in je rol als leidinggevende van andere marketeers. Ten tweede wil je een vak het liefste leren van de besten want van de besten leer je het meeste. “De besten” zijn de mensen die op hoog niveau in de praktijk werkten – en werken. De mensen die tegelijk boven de praktijk kunnen uitstijgen, en hun kennis en inzichten helder en inspirerend kunnen overbrengen. Van hen wil je leren en met hen wil je sparren. Daarom hebben we meer dan 25 topsprekers en -docenten bij deze opleiding betrokken. Mensen die vanuit verschillende rollen op hoog niveau in de praktijk actief zijn.

  • Niet veel marketeers hebben het geluk om marketing in de volle breedte, op topniveau, in de praktijk te leren bij organisaties, die het opleiden van hun mensen tot topmarketing professionals centraal stellen. Maar hoe leer je het dan wel, en van wie?
  • Deze opleiding behandelt alle belangrijke marketingonderwerpen, ook de onderwerpen die niet of minder aan bod komen in de NIMA-B en NIMA-C opleidingen. Dit is een goede aanvulling en vervolg op NIMA-B en -C en is waarom we deze opleiding de naam Marketing Management-D hebben gegeven.
  • Het marketingvak heeft zich ook ontwikkeld en dat geldt ook voor het speelveld waarin de marketeer opereert en voor de instrumenten die hij of zij in handen heeft. Veeleisender klanten, die veel meer keuzes hebben en waarvoor de transparantie en toegankelijkheid enorm is toegenomen; de digitale wereld waarin we leven, werken en kopen; maar ook de ethische afwegingen die van organisaties en merken verwacht worden. Van privacyaspecten tot de ontwikkeling van louter shareholder-denken naar stakeholder-denken, andere manieren waarop we zijn gaan werken en hoe organisaties zichzelf organiseren en structureren, tot de beweging naar SDG’s. Ook het aantrekken van voldoende toptalenten is bijvoorbeeld uiteindelijk een marketingvraagstuk. Hierin is nog veel te winnen. Wij vinden zelfs een wereld te winnen voor het vak.

Zit jij in een andere situatie, of met andere vragen en wil je weten of deze opleiding daarop aansluit? Neem dan zeker contact met ons op, wij zijn benieuwd naar jouw verhaal.

Wat levert het jou op?

Deze opleiding leidt marketingprofessionals op tot effectieve marketing managers en directeuren die geïnspireerd, met zelfvertrouwen en effectief hun vak en rol kunnen uitoefenen. En die leiding kunnen geven aan andere marketingprofessionals en hen beter kunnen helpen. Het is een goede aanvulling en vervolg op NIMA-B en -C, met belangrijke onderwerpen die daar niet of minder aan bod komen, zoals:

  • De essentie van marketing
  • Marketingoriëntatie van organisaties en de rol van user experience (UX)
  • Marketingeffectiviteit in relatie tot organisatiedoelstellingen
  • Segmentatie en targeting
  • Product- & innovatiestrategie
  • Brand equity en positionering
  • Ontwikkelen en beoordelen van creatieve concepten
  • Maximaliseren van beschikbaarheid
  • Winnen op de drie momenten van de waarheid: ZMOT, FMOT & SMOT
  • Pricing & prijsstrategieën
  • Geïntegreerde marketingcommunicatie
  • Groeien door nieuwe gebruikers (penetratie en trial) en huidige gebruikers (via consumptie en frequentie)
  • Marketing skills, waaronder marketing leadership skills en effective business writing

De meer dan 25 sprekers en docenten, die allen op hoog niveau in de bedrijfspraktijk actief zijn, zorgen voor een topniveau. In het onderdeel Marketing in de Praktijk komen marketing directeuren, CMO’s en CEO’s met een marketingachtergrond hun verhaal delen.


Voor wie?

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Marketingprofessionals werkzaam als (senior) product, brand of marketing manager, die nog beter het vak marketing in de volle breedte willen begrijpen en beheersen én beter voorbereid de stap naar directieniveau kunnen maken.
  • Leidinggevenden van andere marketingprofessionals om nog beter leiding te kunnen geven, hen te helpen in hun ontwikkeling en de marketingorganisatie te versterken.
  • Professionals die actief zijn in het marketingvak, maar dat niet in het begin van hun loopbaan geleerd hebben (bijvoorbeeld bij niet-marketing-georiënteerde organisaties). Zij hebben de ambitie om het marketingvak tot in de vingertoppen te beheersen.
  • Het maakt niet uit of je werkzaam bent binnen profit of non-profit, fmcg, b2b, dienstverlening of industrie – de behandelde principes en onderwerpen zijn voor elk type organisatie van belang.


Wie verzorgen de opleiding?

“Marketing Management-D” is ontwikkeld en samengesteld door Marc van Eck RM en Guy van Liemt RM, en wordt gegeven samen met inspirerende gastsprekers uit het werkveld. Marc en Guy overzien het curriculum en begeleiden alle dagen. Tenminste een van hen is altijd aanwezig. Tevens bewaken zij de eenheid in de verscheidenheid. Marc van Eck is oprichter van New Growth Strategies, de strategy & brand consultancy van TBWA. Momenteel is hij Chief Growth Officer van TBWA Nederland, voorzitter van het College van Register Marketeers, serial entrepreneur, bestselling auteur, veelgevraagd spreker en boardroom consultant.

Guy van Liemt RM is boardroom consultant, lid van het College van Register Marketeers en public speaker. Daarnaast co-auteur van de bestseller Marketingcommunicatie in 14 stappen (bekroond tot marketingstudieboek van het jaar). Guy heeft het marketingvak geleerd bij Procter & Gamble en Unilever, zeer ruime ervaring als docent-trainer bij de marketing- (NIMA-B en -C) en marketingcommunicatie-opleidingen van SRM (o.a. College for Brand Management) en is meerdere malen verkozen tot de 5 beste sprekers van het NIMA.

Bekijk het volledige opleidingsprogramma

De details

Literatuur

Eventuele artikelen, lesmaterialen en testen worden ter beschikking gesteld.

Tijdsinvestering

De opleiding bestaat uit 10 opleidingsdagen, die in 5 blokken van twee aansluitende dagen worden aangeboden, en optioneel een live case van 2 aaneengesloten dagen inclusief een overnachting (niet in de opleidingsprijs begrepen).

Tussen opleidingsdagen zitten doorgaans circa drie weken waarbij rekening wordt gehouden met schoolvakanties en feestdagen.

Eventuele artikelen en aanbevolen literatuur wordt via de online leeromgeving van Iris voorafgaand aan de betreffende opleidingsdag ter beschikking gesteld.

Er is een mogelijkheid om een examen af te leggen, bij goed gevolg leidend tot het diploma Marketing Management-D. Het examen is optioneel.

Examen

Het examen is optioneel. Het examen bestaat uit een schriftelijk examen. Het examen toetst de tijdens de opleiding behandelde stof. Door middel van een eindpresentatie kan een bonuspunt worden verdiend. Deze presentatie wordt gegeven in groepjes van 4 deelnemers.

Na succesvolle afronding, tenminste een voldoende voor het schriftelijke examen ontvang je het diploma Marketing Management-D van Iris Academy.

Het examengeld bedraagt € 750,-. Op het examengeld is geen korting van toepassing.

Mocht je het examen de eerste keer onverhoopt niet halen, dan mag je een keer herexamen doen. Dit is in het examengeld inbegrepen.

Kosten

Opleidingskosten

De opleidingsprijs is € 6.995,- inclusief de literatuur. Deze prijs is geldig bij lidmaatschap van jezelf (of van jouw werkgever als die de opleiding betaalt) van NIMA, bvA, SWOCC, VIA of Logeion. Zonder 15% korting is de opleidingsprijs € 8.230,- (incl. literatuur). De tweedaagse live case met overnachting is optioneel en is apart bij te boeken voor 620,- incl. overnachting. 

Examenkosten

Het examen is optioneel. Het additionele examengeld bedraagt € 750,-. Op het examengeld is geen korting van toepassing. Mocht je het examen de eerste keer onverhoopt niet halen, dan mag je één keer herexamen doen. Dit is in het examengeld inbegrepen.

btw

Bedragen zijn exclusief btw. Opleidingen zijn belast met 21% btw. Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. Voor particulieren is het opleidings- en examengeld volledig vrijgesteld van btw.

Kwaliteitsborging

Deelnemers

Er doen maximaal 18 deelnemers aan deze opleiding mee. Elke opleidingsdag wordt door de deelnemer geëvalueerd en beoordeeld.

Accreditatie

De opleiding “Marketing Management-D” is geaccrediteerd door het NIMA waarmee er ook PE-punten mogen worden toegekend.

Iris-partners

De programmaleiding van alle Iris-opleidingen is in handen van een of twee Iris-partners.

Alle Iris-partners zijn geselecteerd op kwaliteit en niveau van functioneren in het vakgebied, praktijkervaring én didactische ervaring. Alle partners hebben een passie voor opleiden en zijn naast hun betrokkenheid bij de Iris Academy nog steeds op hoog niveau actief in het vakgebied. Hierdoor blijven zij zich ontwikkelen en kunnen zij hun praktijkervaringen en nieuwe inzichten in de opleidingen blijven inbrengen.

Iris Academy concentreert zich op een beperkt aantal, hoogwaardige opleidingen die de standaard moeten zetten binnen dat deel van het vakgebied. En Iris legt de lat hoog! We streven ernaar dat onze opleidingen gemiddeld met tenminste een 8,5 worden beoordeeld door de deelnemers, worden beloond met een NPS van tenminste +30 en dat tenminste 85% van alle examenkandidaten in één keer slaagt.

Data en locatie

Locatie
Buitenplaats Doornburgh, Diependaalsedijk 17, 3601 GH Maarssen

Tijden programma
09.00 - 17.00 

Data

Blok 1 Ma 2 & di 3 oktober 2023
Blok 2 Ma 30 & di 31 oktober 2023
Blok 3 Ma 20 & di 21 november 2023
Blok 4 Ma 18 & di 19 december 2023
Blok 5 Ma 15 & di 16 januari 2024
Live case* Do 8 & vr 9 februari 2024
Data eindpresentatie n.n.b.
Data examen n.n.b.

 

* De live case vindt op een nader te bepalen locatie plaats.

Reserveer mijn plek en/of Neem contact met mij op.