Opleiding: Leiderschap van Strategische Vernieuwing

We zitten volgens deskundigen in een wereldwijde polycrisis: crises in meerdere globale systemen die elkaar beïnvloeden, versnellen en/of versterken. En niemand weet waartoe dit leidt en wanneer hier een einde aan komt. Het is dan ook de vraag of het nog wel mogelijk is een strategie te formuleren in een complexe en onvoorspelbare samenleving. 

In de leergang “Leiderschap van Strategische Vernieuwing” bekijken Rachelle van der Linden en Marco Derksen samen met deelnemers en gastsprekers uit de praktijk vanuit verschillende perspectieven naar de huidige ontwikkelingen in de samenleving en hoe daarin te komen tot een strategische koers. Daarbij kijken we naar onszelf als mens, naar onze organisatie en naar de samenleving.

Wat beloven we je concreet:

  • We geven inzicht in de relevante technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de versnelde opkomst van AI.
  • We geven #Hoedan: praktische handvatten op basis van concrete voorbeelden, do's en dont's uit de praktijk en met interessante sprekers uit het veld.
  • We gaan aan de slag met jouw als leider en zoomen in op de leiderschapskwaliteiten - helpen je daarbij.

Rachelle van der Linden en Marco Derksen zijn auteurs van het boek “Kleur bekennen” en hebben aan de wieg gestaan van vele vernieuwingen en begeleiden organisaties naar de wereld van morgen.

In deze unieke opleiding wordt je geïnspireerd door ervaren sprekers uit de praktijk en werken we samen aan jouw leiderschap van strategische vernieuwing met als tastbaar resultaat een strategische koers en organisatiekompas voor jouw organisatie.

9 dagen | NIMA geaccrediteerd 25 PE-punten - Diploma Leiderschap van Strategische Vernieuwing
€6.995 opleidingsprijs
Hilton Soestduinen
€ 5.946 voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Rachelle van der Linden
Marco Derksen

Ontwikkeld en begeleid door:

Rachelle van der Linden, Marco Derksen

Programma


Dag 1

Kick-off (3 dagdelen met overnachting)

Kennismaking (deepdive): inzicht in chaos en drijfveren van vernieuwing

  • Kennismaking (deepdive) en de rol van jezelf binnen de chaos (verwonderen).
  • Het is een hele nieuwe wereld (trends & ontwikkeling, duiding, chaos).
  • Reflectie.


Dag 2

Kompas (2 dagdelen)

Lef om een ​​​​nieuwe organisatiekompas te ontwikkelen

  • Zorg & gezondheid: de transitie van wereldse thema's. Daarnaast bespreken we methodieken om te komen tot herontwerp en het plaatsen van het “Kleur bekennen”-kompas in dit umfeld.
  • En nu jij. Kleur bekennen en het ontwerpen van je kompas: wat is de transitie die je gaat maken? De van-naar en het vastleggen van de kernrol, oa aan de hand van het “Kleur bekennen”-spel. Welke rol gaat de vernieuwing spelen en hoe/waarin onderscheiden je dan? Wat maakt het anders en hoe creëer je impact?


Dag 3

Businessmodel (2 dagdelen)

Het omdraaien van het bedrijfsmodel; hoe je nieuwe markten en verdienmodellen?

  • Sociale, creatieve en technologische innovatie: we gaan in gesprek met een directeur/bestuurder van een grote operationele organisatie en een van de oprichters van een nieuw concept, een vernieuwing op het gebied van data, businessmodelvernieuwing en een verdieping in de structuur. Hoe leiden de activa van de organisatie uiteindelijk tot de sleutel van de nieuwe kernrol en bijbehorend businessmodel?
  • En nu jij. Wat deze ontwikkelingen voor de kern van de vernieuwing voor jou en jouw organisatie? Hoe ga je vanuit de verschillende verschillende domeinen en de keuzes maken en wat domein plannen? Vanuit de kern van je organisatie kijken wat je anders gaat doen mbt het vernieuwen van het businessmodel.

Dag 4

Netwerk (2 dagdelen)

Leiderschap & community based organiseren

  • Als organisatie kun je tegenwoordig niet meer alles alleen doen: samenwerken met anderen is een onderdeel cruciaal. Wat doe je nog zelf? Wat doe je met anderen? Met partners? Met klanten? Welke rol vervul je in dit netwerk en wat vraagt ​​​​dit van leiderschap?
  • En nu jij. Ontwerpen van een interactief netwerk met de wisselwerking tussen geven en ontvangen. Wat levert het voor wie op en wanneer is eea voldoende in balans?


Dag 5

Organisatie (2 dagdelen)

Het 'nieuwe' organiseren. Structuur en anders structureren: ying en yang van de organisatie

  • De organisatie en het organiseren centraal, verdiepen in de 'nieuwe' organisatiemodellen en hoe ermee werken.
  • En nu jij. Waar zou jij beginnen Hoe begin je? Hoe blijf je heel kritisch op alle zaken?

Dag 6

Succesvol innoveren (2 dagdelen)

De praktijk: Hoe kom je tot executie en waar loop je tegenaan?

  • In de praktijk. Hoe kom je bijvoorbeeld tot een nieuwe bank? Waar loop je tegenaan bij het ontwerpen en opzetten van een nieuw businessmodel naast de staande organisatie? Iemand van Knab komt vertellen van design thinking tot lean startup en agile; succesvol innoveren, opschalen en de praktijk. Daarnaast komt iemand vertellen waar het 'niet' is gelukt.
  • En nu jij. Hoe kun je de ingrediënten van de nieuwe organisatie inbedden?

Dag 7

Finale: recreëren (3 dagdelen met overnachting)

Blok van de finale: de belofte en het gaan DOEN!

  • MOT: technieken van de presentaties. Bevlogenheid, lef, blokkades. Eigen beheerstijl. Introductie uit de praktijk.
  • Voorbereiding gerichte vernieuwing. Vormgeven van de 'finale'.
  • Presentaties door de groep, op een inspirerende eigen manier.