Masterclass: Strategisch Positioneren

Hoe wordt een merk een inspirerend gedachtegoed voor klanten en voor medewerkers? Wat zijn de belangrijkste bouwstenen voor een relevante en onderscheidende positionering? Hoe haal je de juiste haakjes uit onderzoek? Hoe til je het merk op van communicatieconcept naar een sturend perspectief voor productontwikkeling, dienstverlening en communicatie? 

In deze 2-daagse Masterclass staat het ontwikkelen van een relevante en onderscheidende positionering centraal. De theorieën, praktijkvoorbeelden en tools kun je direct gebruiken om de positionering van jouw organisatie of merk te versterken. Tijdens de opleiding zoeken we de interactie en is er voldoende ruimte om te sparren over jouw positioneringsvraagstukken.

2 dagen | 24+25 oktober 2024
€1.750 opleidingsprijs
Locatie: DoubleTree by Hilton Royal Parc Soestduinen
€ 1.485 voor leden van bvA, VIA, Logeion, SWOCC en NIMA. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Mary Hoogerbrugge
Onno Maathuis

Ontwikkeld en begeleid door:

Mary Hoogerbrugge, Onno Maathuis

Programma

2-daagse Masterclass Strategisch Positioneren 
“Fundamentele theorie en praktische handvatten om jouw merk te versterken.”


Dag 1 (14 maart 2024)

Ochtend

  • Positioneren begint bij begrip van de werking van ons geheugen en het merk als associatienetwerk. We staan stil bij de belangrijkste principes van merkpositioneren: leiderschap versus het challengen van de markt, framing en (her)categoriseren (deel 1, Mary Hoogerbrugge). 
  • Hoe merken en brand equity groeien, het belang van Distinctive Brand Assets (deel 2, Onno Maathuis).

Middag

  • We vertalen de theorie naar praktische tools en gaan zelf aan de slag met verschillende merkmodellen, met gastspreker: Margot Bouwman, zelfstandig strateeg.

Avond

  • Een praktijkcase, over de theorieën en tools die in de organisatie zijn ingezet om het merk te analyseren en bouwen. Over hoe het merk door de jaren steviger in de organisatie is verankerd en richtinggevend werd voor productontwikkeling, HR en communicatie. Met gastspreker: Caroline van Turennout, Zeeman.


Dag 2 (15 maart 2024)

Ochtend

  • Deze ochtend staat het identificeren van positionerings-mogelijkheden voor een organisatie of merk centraal. We kijken hierbij vanuit het outside-in perspectief (vanuit de klant/markt) en het inside-outperspectief (de organisatie). We behandelen o.a. de ladderingtechiek, organisatie-identiteit (visie, competenties), waarden en doelgroep-kenmerken als mogelijke bronnen voor een positionering.

Middag

  • Hoe heeft de digitalisering invloed op het bouwen van merken? Een ervaren strateeg deelt zijn inzichten en ervaringen hoe bestaande merken relevant een aangesloten blijven in de digitale wereld. En hoe je een sterk digitaal merk bouwt. We staan daarbij ook stil bij het belang van het product en innovatie. Gastspreker Ingmar de Lange.

Sprekers en gastdocenten
Ingmar de Lange
Caroline van Turennout 
Margot Bouwman